‚Czytamy’ opony cz. I

Dzisiaj wpis informacyjny dla tych, którzy mają problem z oznaczeniami na oponach. Jak wiecie na każdej oponie jest dużo różnych literek, cyfr, a nawet rysunków. Te oznaczenia informują nas o przeznaczeniu i sposobie montażu opony, a także dacie i miejscu jej produkcji, rozmiarze, indeksie ładowności oraz prędkości, a także homologacje do wybranego auta. Poza powyższymi oznaczeniami są jeszcze inne, które nie są tak istotne jak powyższe, ponieważ nie wykorzystamy ich w trakcie użytkowania opon.

Oznaczenie: 195/65R15 91 H

  • 195 – szerokość przekroju wyrażona w milimetrach. W standardowej oponie szerokość przekroju mierzona jest pomiędzy bokami opony. Szerokość przekroju może być także wyrażana w centymetrach. Będzie tak w oponach typu slick oraz semi slick. Wówczas mierzona jest powierzchnia styku opony z podłożem.
  • 65 – to profil opony. Profil opony wyrażony jest w procentach. Istotna jest wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym konkretnym przypadku 65% to 126,7 milimetrów.

Może się także zdarzyć, że profil opony nie został podany czyli wyglądałoby to tak: 185R14. Brak profilu opony w oznaczeniu informuje nas o tym, że jest to tzw. profil pełny, czyli 80.

  • R – jest to informacja o budowie opony. W tym przypadku jest to opona radialna.
  • 15 – oznacza średnicę osadzenia czyli nic innego jak średnica felgi, która podawana jest w calach. Warto pamiętać, że wartość średnicy felgi musi być identyczna jak średnica felgi, na której będziemy montować oponę!

To chyba wystarczy na początek. Zapraszam zainteresowanych na kolejny tekst wyjaśniający oznaczenia na ogumieniu.

Źródło ikony wpisu: se.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.