‚Czytamy’ opony cz. II

Mój dzisiejszy wpis jest kontynuacją poprzedniego o oznaczeniach na oponach samochodów. Oznaczeń jest sporo i nie wszystkie są zrozumiałe dlatego postanowiłem przybliżyć ten temat osobom, które nie mają pojęcia o co chodzi ;). Sam także miałem z tym problem dlatego wiem, że jest sporo kierowców, którzy są totalnie zieloni w tym temacie. W gwoli przypomnienia dodam tylko, że bazujemy na przykładowym oznaczeniu: 195/65R15 91 H.

  • 91 – czyli informacja o indeksie nośności. Indeks nośności jest nierozerwalnie związany z rozmiarem opony. W wybranym rozmiarze są aż trzy indeksy ładowności! Należy pamiętać o tym aby indeks dobierać do samochodu jakiego używamy! Warto także zaznaczyć, że sytuacja w przypadku ciężarówek i samochodów dostawczych wygląda trochę inaczej. Opony dostawcze i ciężarowe posiadają dwa indeksy nośności, przykładowo 104/102. W takim przypadku wiemy, że opony można zamontować na bliźniaku. O co chodzi? Opona osiąga nośność 104 ale w parze, kiedy ciężar jest większy nośność będzie wynosiła po 102 dla każdej.
  • H – to informacja producenta o tym z jaką maksymalną prędkością możemy się poruszać na konkretnej oponie. Jest to tzw. indeks prędkości.

Kolejnymi oznaczeniami na ogumieniu są data produkcji i kod fabryki, przykładowo: DOT J3EX 4214.

  • DOT to oznaczenie, które informuje nas, że opona spełnia wszystkie obowiązujące standardy bezpieczeństwa, które ustanowił amerykański departament transportu.
  • J3EX to numer seryjny opony. Jest to informacja o producencie, fabryce oraz wymierze i modelu opony.
  • 4214 to data produkcji opony. Data ta jest zawsze podawana za pomocą czterech cyfr. Są to kolejno tydzień oraz rok produkcji. W tym przypadku jest to 42 tydzień oraz 2014 rok.

Następnym razem zapraszam na kolejną część gdzie napiszę parę słów o miejscu produkcji, homologacji i innych symbolach.

Źródło ikony wpisu: handlowybialystok.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.