‚Czytamy’ opony cz. III

Opanowaliście wiedzę o oznaczeniach na ogumieniu pojazdów? Jeżeli tak to bardzo dobrze bo dzisiaj kolejna porcja. Ostatnio skończyłem na dacie produkcji opony więc dzisiaj zacznę od miejsca w którym opony zostały wyprodukowane.

Miejsce produkcji, najczęściej zapisane jest w języku angielskim i brzmi to: Made in „xxx” czyli Wyprodukowano w „xxx”.

Homologacja – najczęściej informacja jest umieszczana na ścianie bocznej opony i oznacza czy opona jest na oryginalnym wyposażeniu samochodu. M.in. mogą być to takie oznaczenia jak:

  • * – homologacja BMW
  • A0 – Audi
  • M0 – Mercedes
  • N0, N1, N2… N6 – Porche
  • M+S albo symbol płatka śniegu na tle góry oznacza oponę zimową, która jest przystosowana do jazdy na oblodzonej i/lub zaśnieżonej nawierzchni w niskich temperaturach. Symbol M+S oznacza także opony do jazdy w warunkach terenowych. Jest to możliwe dzięki specjalnemu wzorze bieżnika.

Rotation, outside, inside czy inner side to wskazówki do prawidłowego założenia konkretnej opony. Wszystko zależy od wzoru bieżnika. Oczywiście instrukcję jak założyć oponę musicie mieć w… głowie ;).

To były najważniejsze oznaczenia oraz symbole, które kierowcy powinni znać. Na ogumieniu znajdziemy jeszcze szereg innych oznaczeń, które mogą dotyczyć konstrukcji i typu opony. I tak na przykład możemy mieć:

  • Radial czyli opony radialne
  • Tubeless czyli opony bezdętkowe
  • Tube Type czyli opony dętkowe

Dodatkowo na oponie może pojawić się informacja o zastosowanych technologiach czyli przykładowo Run on Flat oraz oznaczenia związane ze wzmocnieniami ścian bocznych do samochodów osobowych XL, EXTRA LOAD, RF, REINFORCED oraz aut dostawczych C, CARGO, COMMERCIAL.

Źródło ikony wpisu: autokult.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.