Logo Forda i jego historia 3/3

Zapraszam do ostatniej części przeglądu historii znaku towarowego Forda.

1912-1927

1912-1927Pojawia się pierwszy oficjalny owal. Nieoficjalnie pierwszy owal pojawia się co ciekawe już w 1907 roku przez brytyjskich przedstawicieli Forda – firmę „Perry, Thornton i Schreiber”, prekursora Ford Motor Company Limited w Wielkiej Brytanii. Symbol ten służy do reklamowania Forda jako „symbolu niezawodności i ekonomiczności”. Co ciekawe, mimo zmiany logo na papierze to w, a w zasadzie na samochodach oraz w komunikacji firmowej Forda stosowano innego logo. Funkcjonowały zatem dwa owale, które charakteryzowały nieznaczne zamiany.

1927 – 1957

1957-1976Pierwsze długoletnie logo. Charakterystyczne logo na dłuższy czas przyozdobiło maski samochodów. Nowy Model A był pierwszym pojazdem Forda, który wyposażono w owalny znak przymocowany do kraty chłodnicy. Logo ze znanym do dziś ciemnobłękitnym tłem używano w samochodach aż do końca lat pięćdziesiątych. Ciekawe natomiast jest to, że aż do połowy lat siedemdziesiątych niebieski owal zniknął z chłodnic i pokryw komory silnika produkowanych samochodów Forda, ustępując miejsca samemu napisowi „Ford”. Owalny symbol wykorzystywano jednak w komunikacji korporacyjnej prowadzonej w tym czasie.

1957 – 1976

1927-1957Powstaje pewna modyfikacja. Owal ustępuje miejsca owalowi z wydłużonymi bokami. Przypomina to trochę spłaszczoną lub wydłużoną cytrynę. Jednak zmiana to nie odbija się całkowitą zmianą i wymianą emblematów w samochodach. Firmie w dalszym ciągu brakuje spójności w globalnym zarządzaniu znakiem towarowym jakim jest logo.

1961 – dzisiaj

1961-dzisiaj-c1961-dzisiaj-b1961-dzisiaj-aPojawiają się odmiany kolorystyczne loga ze znanym już owalem. Część z nich jest używana do dziś, na przykład w komunikacji firmowej, jako alternatywne logo.

1976 – dzisiaj

1976-dzisiaj-a1976-dzisiaj-bPojawia się efekt światła i wygląd trójwymiarowy (3D). Owal zyskuje obramowanie i jest w kolorze chromowanym z odblaskami. Powstaje też wersja czarno biała.

2003 – dzisiaj

2003-dzisiajOpisany przeze mnie w pierwszym wpisie aktualny i oficjalny owal zwany „Centennial Blue Oval”. Odświeżone logo powstaje na setne urodziny firmy Ford. Jest to ostatni i kończący odcinek (z trzech), w którym starałem się przybliżyć historię znaku firmowego Forda.

 

» Źródła obrazków: wikia.com oraz opracowanie własne

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.