NASCAR

Jestem fanem wyścigów NASCAR i jest to pierwszy taki wpis na tym blogu. Zakochałem się w NASCAR jeszcze w liceum, gdy na Eurosporcie zobaczyłem pierwsze transmisje tego rodzaju wyścigów.

Dlaczego NASCAR?

Przede wszystkim za akcje na torze i wyyyyprzedzanie! O tak, tutaj jak nigdzie indziej można doświadczyć wielokrotnego wyprzedzania. A wszystko bardzo często przy prędkościach w okolicach 200km/h. Dodatkowo owo wyprzedzanie nierzadko odbywa się na łukach, co umożliwia odpowiednia budowa torów.

nascar

Tory owalne

To zarazem zaleta i wada. Malkontenci powiedzą pewnie chórem, że owal jest ‘nudny jak flaki z olejem’ bo 300 okrążeń i dzieje się to samo… No to wyjadę tutaj z F1 (Formuła 1) gdzie większość torów jest kręta, a jak ktoś kogoś wyprzedzi to powstanie o tym najpewniej film dokumentalny ;). Zaletą owali gdzie zakręty są odpowiednio nachylone jest to, że nie trzeba na zakrętach bardzo zwalniać. To wpływa na atrakcyjność wyścigów – samochody klamka w klamkę, lusterko w lusterko i zderzak w zderzak jadą w zakręcie z prędkością, która bał byś się jechać prosto w pojedynkę. Kąt nachylenia torów sięga miejscami prawie 45 stopni! Ciekawostką jest to, że jazda odbywa się zwykle w lewo. Czyli prosta, lewy zakręt, prosta i lewy zakręt – i tak 300-500 razy (sic!) w zależności od toru.

Bestie nie samochody

Klasyczny dzisiejszy samochód wyścigów serii NASCAR to auto Sprint Cup Series (aktualnie najwyższa profesjonalna seria NASCAR). To co napiszę nie ma znaczenia, zobaczcie sami specyfikację i łapcie szczęki:

  • Pojemność i typ silnika: 358 in³ (5.86 l) [OHV] V8nascar-silnik
  • Skrzynia biegów: 4 biegowa, manualna
  • Waga: 1564,9 kg (3450 lbs) minimalna bez kierowcy z paliwem; 1655,6 kg (3650 lbs) minimalna z kierowcą i paliwem
  • Moc silnika: ≈865 koni mechanicznych (645 kW) bez ograniczeń; ≈445 KM (332 kW) z ograniczeniem
  • Paliwo: 92 MON, 104 RON, 98 AKI bezołowiowe paliwo dostarczane przez Sunoco
  • Pojemność zbiornika paliwa: 17¾ galonów amerykańskich (67,2 l; większość torów)
  • Sposób dostarczania paliwa: elektroniczny wtrysk paliwa
  • Stopień kompresji: 12:1
  • Sposób zasilania silnika w powietrze: naturalny (dopływ powietrza zależy tylko od jego ciśnienia)
  • Rozstaw osi: 2794 mm (110 cali)
  • Układ kierowniczy: wspomaganie kierownicy, przekładnia ślimakowa
  • Opony: typu slick dostarczane przez Goodyear
  • Długość: 5290 mm (208,25 cali)
  • Szerokość: 1879 mm (74 cale)
  • Wysokość: 1358 mm (53,5 cala)
  • Wyposażenie bezpieczeństwa: system HANS, 6 punktowe pasy bezpieczeństwa dostarczane przez Willans

 

Źródła obrazków: wikimedia.org oraz publicbroadcasting.net

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.