Pierwszeństwo na chodniku?

Dzisiaj chciałbym ponownie poruszyć temat pieszych na pasach. Temat ciągle aktualny i jednocześnie ważny, ponieważ na przejściach dla pieszych ginie co roku bardzo dużo ludzi. Niestety najczęściej jest to wynikiem brawury, braku ostrożności, niedostosowania prędkości do warunków na drodze czy alkoholu. Zdarza się także, że pieszy wtargnie na przejście i wówczas może nam się wydawać, że mamy do czynienia z kwestią sporną… .

W sytuacji, kiedy pieszy wtargnie na przejście dla pieszych, a kierowca nie zdąży się zatrzymać, sytuacja wbrew pozorom jest prosta i jasna – wina kierowcy. Nie ma znaczenia w jaki sposób pieszy znajdzie się na pasach, nagle wbiegnie czy też wolnym krokiem wejdzie. Jedyne co jest ważne to fakt, że na tym przejściu się znalazł i to nie podlega żadnej dyskusji dlatego tak ważne jest by w pobliżu przejścia dla pieszych zwolnić i być bardzo ostrożnym. Kierowca powinien spodziewać się i być gotowym, że ktoś nagle może wtargnąć na pasy. Tylko w takiej sytuacji jest szansa, że pieszy bez żadnych problemów opuści przejście, a my bez problemów pojedziemy dalej.

Prawo polskie różni się jednak od prawa w Unii Europejskiej. Nie wiem czy wiecie ale tylko w Rumunii i na Węgrzech wygląda to tak jak u nas, cała reszta europejskich krajów, pieszych traktuje inaczej! W takich państwach jak Niemcy, Austria i Belgia, piesi mają pierwszeństwo już na… chodniku! Tak, wystarczy że pieszy da sygnał, że chce skorzystać z przejścia, a kierowca ma obowiązek się zatrzymać. Z kolei we Francji i w Norwegii prawo jest jeszcze bardziej surowe i bezwzględne. Każdy kierowca musi się zatrzymać przed przejściem dla pieszych jeżeli stoi przy nim człowiek, który nie wykazuje chęci przekroczenia jezdni.

Były pomysły by takie prawo wprowadzić i w Polsce jednak z tego zrezygnowano. Słusznie? Zachęcam do komentowania.

Źródło zdjęć: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.